نقد و بررسی فیلم درباره قهرمانان

هیچ شخصیت شیطانی در فیلم های هیجان انگیز عسگر فرهادی وجود ندارد. فقط افراد ناقصی هستند که سعی می کنند منافع شخصی خود را با ایده های مبهم و درگیر درست و نادرست تطبیق دهند تا از بحران های قانونی و اخلاقی که آنها را به دام انداخته رهایی یابند. البته معلوم می شود که اگر در فیلم های او شرورهای واقعی وجود نداشتند، ممکن بود یک قهرمان واقعی وجود نداشت. نویسنده و کارگردان ایرانی با فیلم جدید و غیرمعمول خود این موضوع را مطرح می‌کند، ایده‌ای که فرهادی، نمایشنامه‌نویس اصلی می‌خواهد منتقل کند، چندین بار با مانور همدردی از درون ما بیرون خواهد آمد.

داستان فیلم قهرمان درباره چیست؟
نقد و بررسی فیلم اصغر فرهادی یک قهرمان
نقد و بررسی فیلم اصغر فرهادی یک قهرمان
داستان شخصیت عسگر فرهادی در ایران می گذرد. رحیم (با بازی امیر جدیدی) که به دلیل بدهی در زندان به سر می برد، کیسه ای طلا را به صاحبش پس می دهد که چهره مثبتی در زندان به او می دهد. اما ماجرای رحیم از داستان مرد خوبی که برای اولین بار می بینیم پیچیده تر می شود. داستانی که تمام شبکه های اجتماعی را پر کرده است. ایده ای که در اخبار توجه فرهادی را به خود جلب کرد. داستانی درباره شخصیت هایی که در رسانه ها ظاهر می شوند و سقوط می کنند.

بازیگران: امیر جدیدی، سارینا فرهادی، فرشتک صدر ارفعی، محسن تنابنده
این فیلم شخصیت قهرمان را با همین عنوان با اجرای عالی ارائه می کند و مشکل او را به بیننده بیان می کند. شخصیت اصلی رحیم (شاهزاده جدید) که از پله‌های بی‌پایان زود بالا می‌رود (تصویری هوشمندانه از وضعیت هولناک فعلی‌اش) خوشنویسی است که دو روز پیش از زندان آزاد شد. در واقع بدهی پرداخت نشده او را به پشت میله های زندان کشانده است. در طول فیلم متوجه می‌شویم که مشکلات او از زمانی شروع می‌شود که یک شریک حرفه‌ای با پولی که برای راه‌اندازی یک تجارت قرض گرفته از شهر فرار می‌کند.

جدیدی بازیگر نقش این مرد محاصره شده لبخندی درشت، تمسخر و رفتار اجتماعی دارد. علیرغم شرایط وخیمش، خوش بینی جذابی از خود نشان می دهد و بلافاصله با شخصیت او سازگار می شویم. فرهادی کل فیلم را حول این اجرای هوشمندانه خیره کننده تکه تکه می کند.

دانلود فیلم قهرمان

رحیم مصمم است بدهی خود را به نحوی پرداخت کند و برای این منظور سرنوشت (گویی از اقبال کیهانی) نجاتی احتمالی به او داده است. دوست دختر او (سحر گلدوست) که پس از گذراندن دوران محکومیتش قصد ازدواج با او را دارد، یک کیف دستی گمشده حاوی تعدادی سکه طلا پیدا کرده است. آیا او می تواند از این پول برای تسویه حساب با طلبکار خود و رهایی از زندان استفاده کند؟ اگرچه رحیم این روش را در نظر گرفت (و حتی قیمتی از فروشگاه دریافت کرد)، اما در نهایت کار نجیب تری انجام داد: بازگرداندن کیف و اشیای قیمتی آن به زنی که اصرار داشت صاحب واقعی کیف است. از دور به نظر می رسد که این عمل از خودگذشتگی به درستی انجام شده است، حتی زمانی که کار نادرست بیشترین سود را برای او داشته باشد.

در اینجا قهرمان شروع به چرخاندن دستگیره ها می کند. در واقع، فیلم به عنوان یک تمثیل اخلاقی ساده اتفاق می افتد و پس از آن به سرعت طرح فلسفی پیچیده تری را نشان می دهد. (این روش را می توانید اصل فرهادی بنامید.) کار بزرگ رحیم از او چهره ای محبوب می سازد. او به زودی در تلویزیون ظاهر می شود و با علاقه انسانی به انتخاب خود در یک داستان ظاهر می شود و تحسین همسایگان خود را برمی انگیزد. اما آیا واقعا انگیزه های او تا این حد خالص بود؟ مردی که مدیونش است، بهرام (محسن تنابنده) اینطور فکر نمی کند. فیلم با خلاقیت این شخصیت را به عنوان یک بخیل از رنج رحیم معرفی می کند، چرا که شخصیت اصلی برای حل مشکل، حس پشیمانی ما را از موقعیت دشوارش برمی انگیزد. با این حال، منطق غیرقابل انکاری در اعتراضات او و درک فزاینده از جنبه های او و چگونگی رنج او وجود دارد. باز هم در فیلم فرهادی شر نیست.

نقد و بررسی فیلم اصغر فرهادی یک قهرمان
نقد و بررسی فیلم اصغر فرهادی یک قهرمان
آیا رحیم را فقط باید به خاطر انجام کاری که هر شایسته ای انجام می دهد ستود؟ همانطور که فیلم به تدریج نشان می دهد، ممکن است محاسبات زیرکانه ای در پس نوع دوستی ظاهری او وجود داشته باشد: از آنجایی که به هر حال سکه های طلا نتوانستند کامل بدهی او را بپردازند، ممکن است به نفع رحیم بوده باشد که اتفاق به ظاهر «درست» رخ دهد. جلب اعتماد به این ترتیب او توجه یک موسسه خیریه را به خود جلب کرد تا از طرف او شروع به جمع آوری کمک ها کند. همچنین مورد کوچکترین پسر رحیم (صالح کریمی) است که لکنت دارد و مشکلات یادگیری غیرقابل توضیحی دارد و رحیم روی صحنه می رود که به طرز مشکوکی شبیه تلاشی آشکار برای جلب توجه عمومی است. «هیچ کار خیری بدون پاداش نمی ماند» جمله ای است که همیشه استفاده می شود، اما بخشی از درخشش فیلم این است که مفهوم کار خیر را زیر سوال می برد.

فیلم قهرمان

اشتباه نکنید: تصمیم رحیم عواقب غیرقابل پیش بینی دارد. آنها از یک سری کلاهبرداری های پیچیده بیرون می آیند، که با دروغ سفید کوچک در مورد اینکه چه کسی و چه کسی واقعاً پول را پیدا کرده است، شروع می شود و از آنجا رشد می کند تا زمانی که چندین کشور در گردبادی از دروغ ها و سوء تفاهم ها گرفتار می شوند. این تخصص فرهادی است: برنده اسکار او “جدایی” یک درام درام خانگی بود که به تدریج تبدیل به یک تریلر قانونی قانع کننده شد که در آن تقریباً همه افراد روی پرده برخی از جنبه های مهم حقیقت را پنهان کردند. آن وقت پیچیده ترین فیلم اخلاقی و دراماتیک قهرمان می تواند شاهکار باشد. فرهادی در فیلم هایش پیچیدگی قابل مقایسه ای از تار عنکبوت ها در طراحی دارد، ویژگی ها را یکی پس از دیگری معرفی می کند، به تمام جزئیات جزئی توجه می کند، مانند شماره تلفنی که رحیم روی برگه می نویسد تا اعلام کند کیف گمشده را پیدا کرده است. است.

از آنجایی که فرهادی مدام شخصیت های بیشتری را به مخمصه رحیم می کشاند، فیلم قهرمان طیف کاملی از علایق او را آشکار می کند. این فیلم تا حدی درام در مورد بی عدالتی زندان های بدهکار مدرن و همچنین چرخه ارزیابی اینترنتی و واکنش سریع ایران است. (منصفانه است که بگوییم کارگردان نظرات خود را در مورد پدیده اردک میلک شیک ارائه کرده است.) او اساساً قهرمان فیلمی است که درباره شیدایی گسترده ملی برای شرافت و “مهربانی” است. داستان رحیم، ژست سخاوتمندانه او (که ممکن است نوعی حفظ نفس بوده باشد) سرمایه ای است که همه از مطبوعات گرفته تا زندان و خیریه می خواهند. در حالی که همه مشکلات رحیم را می توان در پول جست و جو کرد، اما پول واقعی که فیلم را پیش می برد، شهرت است.

نقد و بررسی فیلم اصغر فرهادی یک قهرمان
نقد و بررسی فیلم اصغر فرهادی یک قهرمان
فرهادی مدت‌هاست که تاکید می‌کند که فیلم‌هایش «سیاسی» نیستند و شاید یکی از دلایلی است که او با سرکوب‌های دولتی علیه هموطنانش جعفر پناهی و محمد رسول اف مواجه نشده است. در قهرمان، او دوباره مضامین عمیق‌تری را در شکاف‌های موقعیت دراماتیک خود قرار می‌دهد و هرگز به هیچ برنامه‌ای اجازه نمی‌دهد که درگیری‌های مرتبط بین شخصیت‌هایش را از پیش تعیین کند (از جمله در این مورد مردی که اشرافیتش به یک اندازه درک می‌شود. تغییر می‌کند) تحت الشعاع قرار می‌گیرد. فرهادی ما را در حدس زدن نیت خودش کنجکاو نگه می دارد. اما از آنجایی که می توان چرخ های پشت لبخند برنده رحیم را دید، با نگاه دقیق تر مشخص می شود که هدف واقعی تیراندازی فرهادی است. شاید در کار فرهادی آدم شروری باشد که در واقع خود جامعه است.

نقد فیلم قهرمان اصغر فرهادی

عسگر فرهادی فیلمی پیچیده با سبکی ملایم، واقع گرایانه و در عین حال اطلاع رسانی ساخت که این کارگردان با آن نامی برای خود دست و پا کرد. به عبارت دیگر، فیلم با شخصیت اصلی یک تکه از زندگی است. داستان این فیلم دارای یک آشفتگی ناخواسته و نامشخص است که زندگی واقعی دارد. نکات زیادی در این فیلم وجود دارد، اما باید گفت که هشدارهای جزئی در مورد تاکتیک های ملودراماتیک وجود دارد که کمی شک و تردید را افزایش می دهد.

نقد و بررسی فیلم درباره قهرمانان
نقد و بررسی فیلم درباره قهرمانان
او قهرمان فیلمی است که به دلیل بازی هوشمندانه و ظریف امیر جدیدی در نقش رحیم، پدر مطلقه ای که به تازگی با آزادی مشروط دو روزه آزاد شده و به دلیل بدهی به زندان انداخته شده، بسیار مورد توجه قرار گرفته است. او مردی است با لبخندی درخشان و در عین حال عجیب و ناامید. او مشتاقانه منتظر است تا با دوست دخترش، خواهر حامی خود و پسرش (پسر مهربان و حساس با نقص گفتار) ملاقات کند. رحیم مردی است که معتقد است زیبایی جذاب می تواند او را از مشکلات نجات دهد. اما در واقع او یک برنامه بسیار روشن برای لغو حکم زندان خود دارد. دوستش کیف دستی با سکه‌های طلا را در خیابان پیدا می‌کند: اگر می‌توانستند آن‌ها را به یک تاجر طلا بفروشند، ممکن است آنقدر پول جمع کنند که طلبکار خود را متقاعد کنند که بدهی را ببخشد؟
اما وقتی متوجه می‌شوند ارزش سکه‌ها کمتر از آن چیزی است که فکر می‌کردند، رحیم به طرح جدیدی روی می‌آورد و فکر می‌کند: بیایید وقتی کیسه پیدا شد، پیام‌هایی را در خیابان‌ها بگذاریم و با این کار تبلیغات خوبی داشته باشیم. خودتان را برای یک فرد صادق و بی قانون اصلاح کنید. فرصتی برای کسب درآمد آسان؟ صاحب کیف با تشکر خواهر رحیم را صدا کرد و خود مسئولان زندان نیز رفتار خوب رحیم را به اطلاع عموم رساندند و پس از یک خودکشی زشت در زندان، مشتاق تبلیغات خوب بودند. رحیم یک مصاحبه خبری تلویزیونی انجام می دهد و در آن ادعا می کند که کیف را پیدا کرده است و یک موسسه خیریه برای جمع آوری پول برای قهرمان جدید فداکار حرکت می کند. رحیم حتی از استفاده از پسر بیچاره و لکنت زبان برای جلب همدردی مردم ابایی ندارد.

نقد و بررسی فیلم درباره قهرمانان
نقد و بررسی فیلم درباره قهرمانان
اما طلبکار او که دوست خانوادگی است، از تصویر جدید و مقدس رحیم به شدت ناراحت است، به خصوص که خود او نیز تقریباً از سراشیبی لغزنده رحیم ویران شده بود. یک مقام دولتی بدبین، که رحیم انتظار دارد به عنوان بخشی از برنامه آزادی زندانش روی او کار کند، سپس به دنبال شواهدی است که نشان دهد زنی کیف خود را گم کرده است. و وقتی رحیم نمی تواند او را پیدا کند، دوست دخترش را متقاعد می کند که به عنوان این زن ظاهر شود. علاوه بر این، همانطور که ترفند او آشکار می شود، یک موسسه خیریه ناامید فزاینده پول همسر همسرش را محکوم می کند (برای تخفیف حکم اعدام او)، و رحیم سعی می کند ادعا کند که این نیز ایده قهرمانانه او است. استانداردی مبتکرانه با مفهومی بالا، مانند یک داستان کوتاه ادبی. با این حال، حفره های طراحی از همان ابتدا آشکار است. هیچ کس این سوال واضح را از رحیم نمی پرسد: اگر او می خواست شهروند خوبی باشد، چرا کیفی را که در کلانتری پیدا کرده بود، تحویل نداد؟ ایده رساله به وضوح تصوری از ناکارآمدی و خودخواهی بود. همسر سابق رحیم را نمی بینیم، هر چند حضانت و قرار ملاقات با پسرشان قطعا مشکل ساز است.

نقد و بررسی فیلم درباره قهرمانان
نقد و بررسی فیلم درباره قهرمانان
در این فیلم دو نبرد نگران‌کننده و پر هرج و مرج وجود دارد، یک ویدیوی مخفی روی یک تلفن همراه وجود دارد که به نظر می‌رسد رحیم با آن تهدید و باج‌گیری می‌شود، اما سپس برای تسهیل توطئه دیگری در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته می‌شود. شخصیت اصلی فیلم جذاب است، اما آیا رفتار واقع گرایانه داستان کمی غیر متمرکز را پنهان می کند.

نقد فیلم قهرمان

Fletcher Hobbs

نینجا آبجو عمومی. محقق اینترنت. معتاد وب هیپستر پسند. خواننده مغرور. زیاد می افتد

بهترین سایت تعبیر خوابaلینک ورود به بهترین سایت تعبیر خواب
تعبیر خواب باغ میوه امام صادق
تعبیر خواب مار زیاد و نیش زدن
چرا باید یک پرینتر خریداری کنید؟
انتظار برای نسخه بعدی بازی Grand Theft Auto (GTA): چه انتظاراتی داریم
خرید پرینتر: راهنمای کامل برای خرید ایده‌آل پرینتر
تماس با ما